fbpx


מגזין הבריאות

אצלך בטלפון | פעם בחודש

גיליון מס' 15 - דצמבר 2019

דיאטה והמלצות בריאות

מגזין הבריאות

אצלך בטלפון | פעם בחודש

גיליון מס' 15 - דצמבר 2019

דיאטה והמלצות בריאות

הנטייה בחורף לאכול יותר ממה שצריך קשורה הן להמצאות מזונות עתירי קלוריות בהישג יד והן למזג האוויר האפרורי ששולח אותנו למזונות "מחממים" כמקור לנחמה. אולם עם טיפה מאמץ וכמה הרגלים נכונים, אפשר לנהל דיאטה ולהגיע לאביב חטובים ובריאים יותר

אילו הרגלים חשוב לסגל:

תכנון

לחץ >
כדי שתכנית הדיאטה תצא לפועל, מומלץ לתכנן מראש את מסגרת האכילה. יש להתארגן בהתאם מבחינת קניות ולדאוג שכל המצרכים יהיו נגישים וזמינים במטבח הביתי.

שינה

לחץ >
בעונת החורף יש חשיבות לשעות שינה. מומלץ ללכת לישון מוקדם יותר ובכך להרוויח את אגירת האנרגיה הדרושה לגוף, במקום לחטוף עוד דבר מזון מיותר בשעות המאוחרות של הלילה

בישול ביתי

לחץ >
הדבר הכי נכון הוא לבשל בעצמינו, כך יש לנו יותר שליטה לגבי המרכיבים בצלחת והדבר גם נותן תעסוקה וסיפוק. מומלץ לערוך את הקניות, לצאת לשווקים ולהיחשף לתוצרת החקלאית העונתית. לעתים מגוון של צבעים וירקות שונים שלא הכרנו עשוי לעורר בנו חשק למרק חם או תבשיל מנחם וביתי.

סביבת אכילה

לחץ >
בעונת החורף במיוחד, יש נטייה לאכול בצורה מפוזרת תוך כדי צפייה בטלוויזיה או מול מסך מחשב. החורף זו עונה גם של התכנסות משפחתית, חשוב מאוד לסגל הרגלי אכילה נכונים, לשבת סביב שולחן ללא הסחות ורצוי בחברת המשפחה.

כדאי להימנע:

מומלץ לפנות את המזווה מחטיפים, ממתקים ומזונות מעובדים שונים. את מקומם יכולים לתפוס עוגיות ביתיות של שיבולת שועל, פירות מיובשים ואגוזים. אם תשמרו על מידתיות, אין סיבה שתעלו במשקל. אפשר בהחלט כארוחת ביניים לאכול פרי עונתי טרי עם 4-5 אגוזים. השומן הטוב שבאגוז יאזן את המדד הגליקמי בפרי וישמור על רמת שובע טובה וכן על רמות סוכר קבועות בדם. בנוסף, יש להרחיק משקאות ממותקים כולל משקאות דיאט. להפחית בסוכר השולחני ואם יש צורך בהמתקת החליטות, אפשר להמתיק עם תמצית סטיביה.

רוצים להיות מעודכנים בכל מה שבריא לדעת?

הצטרפו בלחיצה על הכפתור
ותקבלו עדכונים על טיפים בריאים | הטבות למוצרים וטיפולים ישרות לטלפון

מה מומלץ לאכול בחורף ?

מרקים - והרבה

עונת החורף היא עונת המרקים. זו הזדמנות להעניק לגוף אנרגיה מזינה ומדשנת המיוחסת במיוחד לירקות הכתומים ולשורשים למיניהם. מומלץ להכין מרק עשיר בירקות ואין סוף לאפשרויות, ניתן להסמיך את המרק בגריסים או בעדשים המספקים מקור לחלבון צמחי ודל שומן.

תבשילים וקדירות

קדירה של אורז עשיר עם בצל, סלרי וגזר היא ארוחה בפני עצמה. תמיד ניתן להוסיף ירקות ורצוי עתירי סיבים ודלי קלוריות, כמו קולרבי, ברוקולי, כרובית, קישוא, דלעת ושומר

תיבול עונתי

תבלינים שמתאימים יותר לעונת החורף, הם גם אלו שמניעים, מחממים ומגבירים את זרימת הדם בגוף. כך מומלץ לבשל בזרעי כוסברה וכמון, הל, קינמון, זנגוויל, פלפל שחור ורוזמרין. האיכויות המניעות והמחממות של התבלין מכוונים גם להנעה  מטבולית טובה יותר בגוף.

לקבלת עדכונים מאתר קליניקה על:
הטבות לטיפול | שייקים בריאים| ויטמינים

*בעת שליחת הפרטים, הנני מאשר קבלת דיוורים וחומרים פרסומים למייל

חליטות צמחים במקום שוקו

במסגרת של דיאטה מומלץ לשתות הרבה בין הארוחות. השתייה המועדפת היא מים, או שתייה חמה של חליטות צמחים. המומלצים הם קמומיל, תה ירוק, שומר, מנטה וזוטה לבנה

ארוחת בוקר לחיזוק הגוף

במהלך דיאטה יש חשיבות לארוחת הבוקר, שהיא הארוחה הראשונה לאחר הצום של הלילה. דילוג על ארוחת הבוקר רק יחליש את הגוף, יגביר את הרעב והתשוקה למתוק בהמשך היום ויגרום לרמת סוכר נמוכה בדם. אכלו ארוחת בוקר מאוזנת ומזינה, הכוללת לחם מלא, ביצה וירקות לרב. יש לשים דגש על ירקות דלי קלוריות ובעלי סיבים תזונתיים, כמו שומר, קולרבי, מלפפון וסלרי.

אוכלים לחם - מה מורחים עליו?

הכוכב העונתי הוא דווקא האבוקדו, שאמנם יצא לו שם רע בעולם הדיאטה, אך אם תאכלו במידה תזכו להתכבד במזון עתיר סיבים מסיסים וחומצות שומן הטובות לגוף. אם אתם בדיאטה יותר קפדנית, אפשר למרוח גבינה דלת שומן כמו קוטג' או גבינה לבנה עד 5%, אם כי חלב ומוצריו פחות מתאימים  לאנרגיית החורף.

יש לך שאלה על דיאטה ותזונה בחורף?

רויטל שבי, ניהלה את המחלקה לרפואה סינית בבית חולים שערי צדק. מתמחה בטיפול בהורדת משקל, השמנה ודיכוי התיאבון.
רויטל שבי
מומחית לרפואה סינית

פירות וירקות מומלצים לחורף

פירות וירקות מומלצים בחורף בכדי לעבור את העונה הקרה בצורה בריאה. הבננה מסייעת במצב רוח ירוד, האבוקדו עוזר לשיפור עור חסר חיוניות ואילו הפסיפלורה נלחמת באלרגיות ודלקות.

בננה – למצב רוח חורפי וקודר

פרי נפלא עבור אלו הסובלים ממצב רוח ירוד בהשפעת מזג האוויר החורפי, היות והיא עשירה בוויטמין B6 ובטריפטופן (חומר מוצא לסרוטונין) שמסייעים לנו להירגע ולייצב את מצב רוחנו. בנוסף, היא תורמת לריכוז וערנות ומסייעת באיזון לחץ הדם.

חשוב לדעת – הבננה מואשמת כגורמת לעצירות על לא עוול בכפה, כשלמעשה, כאשר מקפידים לצרוך אותה בעודה בשלה (צהובה ומעוטרת בנקודות שחורות קטנות) היא אף תורמת לעיכול סדיר ותקין. כמו כן, הבננה היא מקור מצוין לוויטמין C ומכילה את כל שמונת חומצות האמינו החיוניות.

אפרסמון – לראייה טובה ולעור בריא

האפרסמון הינו בין הפירות העשירים ביותר בבטא-קרוטן שתורם לבריאות מראה העור ולראייה תקינה. בנוסף, הוא מסייע לתפקוד תקין של מערכת החיסון וכך יסייע בהגנה על גופנו מפני מחלות החורף. האפרסמון עשיר בוויטמינים C, E, ו-B6 ובנוגדי חמצון אשר תורמים לבריאות מערכת הלב וכלי הדם.

חשוב לדעת – בדומה לבננה, גם האפרסמון יסייע לעיכול תקין כאשר ייצרך במצבו הבשל והרך. למרות זאת, עבור הסובלים מקשיי עיכול מומלץ להימנע מאכילת קליפתו.

אבוקדו – הגנה מפני חמצון, קרינה והרעלה

מקור נפלא לוויטמין E, נוגד חמצון רב עוצמה שמגן על רקמות גופנו מנזקי חמצון, קרינה והרעלה ומיטיב עם מראה ומרקם העור. הוא מכיל שומנים בלתי רוויים התורמים לבריאותנו וכן אשלגן – מינרל המומלץ להגנה על מערכת הלב וכלי הדם. בזכות שילוב רכיבי תזונה אלו, צריכת אבוקדו מסייעת בהורדת כולסטרול.

חשוב לדעת – היות והאבוקדו הינו פרי עתיר שומן, רצוי להסתפק באבוקדו אחד ליום.

ברוקולי – לחיזוק העצמות והגוף

הברוקולי הינו ירק מזין במיוחד שעשיר במגוון מרכיבים שטובים לגופינו כמו, ויטמינים C, K ו-B, בטא קרוטן, סידן, מגנזיום, אשלגן וסלניום, בחומצת האמינו טריפטופן ובכלורופיל. הברוקולי ניחן בתכונות אנטי סרטניות ואכילתו מחזקת את מערכת החיסון ומשפרת את מראה העור. אכילת ברוקולי תועיל לבריאות העצמות בזכות תכולת הסידן והוויטמין C שבו.

חשוב לדעת – על מנת לשמור על ערכו התזונתי, רצוי להכינו באידוי קצר.

גויאבה – לטיפול בדלקות קיבה ומעיים

הגויאבה הינה מקור יוצא מן הכלל לוויטמין C, שכן הוא כמכיל 228 מ"ג למאה גרם. בנוסף היא מכילה בטא קרוטן, וויטמינים מקבוצת B, סידן וברזל. הגויאבה מסייעת ומקלה על הסובלים משלשול ומטחורים, מטפלת בדלקות קיבה ומעיים, נלחמת בסוכרת, תורמת ללחץ-דם תקין ולהורדת הכולסטרול.

קיווי – להורדת רמת הכולסטרול

מכיל פי שלוש יותר וויטמין C מהכמות המצויה בפירות הדר ועשיר בחומצה פולית (B9) ובפוליפנולים (נוגדי חמצון), בזכותם מייחסים לו תכונות נוגדות סרטן. הקיווי מכיל אשלגן ואת הסיב התזונתי "פקטין" אשר תורמים יחד להורדת הכולסטרול.

פסיפלורה – למניעת אלרגיות ודלקות

מעבר לטעם ולריח המוכר שמפיצה, לפסיפלורה יתרונות בריאותיים רבים – היא מכילה נוגדי חמצון הנלחמים בתאים סרטניים ומונעים אלרגיות ודלקות ועשירה באשלגן המסייע באיזון לחץ הדם. זרעי הפסיפלורה עשירים בסיבים התורמים למניעת מחלות לב והצטברות כולסטרול, בנוסף – הם תורמים גם לעיכול בריא ותקין.

חשוב לדעת – לאכילת הפרי סגולות הרגעה והוא מומלץ עבור אנשים עצבניים ומתוחים. פרי הפסיפלורה עשיר בבטא קרוטן ובוויטמין C התורמים לחיזוק מערכת החיסון.

כרוב – לניקוי הגוף מרעלים

הכרוב עשיר במגוון מרכיבים טובים – ויטמין C, E, ו-B , בטא קרוטן, אשלגן, סיליקה, מגנזיום וברזל. בדומה ליתר הירקות ממשפחת המצליבים, הכרוב מכיל תרכובות גופרית הסופחות לתוכן מולקולות רעילות ומסלקות אותן מן הגוף. הכרוב עשיר בנוגדי חמצון המגנים על גופנו מפני סרטן, מחזק את מערכת החיסון ומייעל תהליכי ניקוי רעלים.

כרובית - למניעה/האטה של סרטן השד והערמונית

הכרובית עשירה בוויטמין C, בחומצה פולית ובתרכובות גופרית ועל כן אכילתה תסייע בחיזוק מערכת החיסון ולתמיכה בתהליכי ניקוי רעלים.

בנוסף, הכרובית ניחנה בפעילות נוגדת סרטן יוצאת מן הכלל: הכרובית מכילה סולפוראפן – תרכובת אנטי-סרטנית המשתחררת בעת לעיסתה או קיצוצה, אינדול 3 קרבינול – חומר אנטי אסטרוגני אשר ביכולתו למנוע או להאט גידולים של סרטן השד והערמונית וגלוקוסינולטים המסייעים לכבד בהרחקת חומרים מסרטנים מן הגוף.

שתפו את המגזין עם חברים

שיתוף ב whatsapp

שתפו עם חברים

שיתוף ב whatsapp

עקבו אחרינו גם ברשת!

עקבו אחרינו גם ברשת!