fbpx


מגזין הבריאות

אצלך בטלפון | פעם בחודש

גיליון מס' 14 - נובמבר 2019

לעבור את עונת המעבר

מגזין הבריאות

אצלך בטלפון | פעם בחודש

גיליון מס' 14 - נובמבר 2019

לעבור את עונת המעבר

עם שלהי הקיץ מגיעים לא רק השמיים המעוננים והרוח הקרירה, אלא גם פירות וירקות עונתיים מצוינים. מה הקשר בין אפרסמון לסרטן מעי הגס וכיצד השעועית הירוקה תאט את תהליך ההזדקנות? אספנו עבורכם את הפירות שיעשו לכם את הסתיו (לבריא יותר) למרות שעושה רושם שהחורף והגשמים עדיין רחוקים

הערכות לקראת החורף – בישול ביתי עם תבלינים מחממים​

זה הזמן להיפרד מהמטבח הקיצי והססגוני, ולעבור לבישול ביתי ולמזונות מחממים ומנחמים. בקטגוריה זו, מומלצים תבשילי קדירה, מרקים מגוונים, ירקות בתנור ושורשים אפויים. הדגש הוא על איכות מזינה ומחממת לקראת עונת החורף, בה הגוף חשוף יותר למחלות. כך, כדאי לעשות שימוש גם בתבלינים מחממים כגון פלפל שחור, ג'ינג'ר, זרעי כוסברה וכמון. עוד מגיש לנו הטבע, שלל פירות מחזקים ומזינים התומכים במערכת החיסונית ומציידים את הגוף בוויטמינים ובמינרלים הנחוצים לו.

רוצים להיות מעודכנים בכל מה שבריא לדעת?

הצטרפו בלחיצה על הכפתור
ותקבלו עדכונים על טיפים בריאים | הטבות למוצרים וטיפולים ישרות לטלפון

פירות וירקות שמומלץ לאכול בסתיו

זיתים – תורם למערכות הדם

מבחינה תזונתית נתברך הזית בחומצות שומן חד בלתי רוויות וויטמינים נוגדי חמצון, מה שהופך אותו לידיד כלי הדם. בתהליך של כבישה קרה, על ידי דחיסה והידוק מתקבל שמן זית כתית איכותי. בשימוש חיצוני ידוע שמן הזית בתרומתו לגמישות העור, ובשימוש פנימי תורם מידית לעיכול יעיל, להגברת הפרשות מרה ושיפור הפריסטלטיקה. בשימוש ממושך, נראה שיפור בפרופיל השומנים, הפחתה ברמות הכולסטרול וכן איזון בלחץ הדם. איכויות אלו הופכות את שמן הזית למזון חיוני המסייע בהפחתת סיכון להתפתחות מחלות לב וכלי דם.

פקעות ושורשים – לחזק את הגוף לקראת החורף

כבר במהלך חודש אוקטובר, ניתן לזהות בשווקים את השורשים השונים. לפת, קולורבי, בטטה וסלק כולם שורשים פרי בטן האדמה ובעלי איכות מזינה ומחזקת.

הלפת והקולרבי שייכים למשפחת המצליבים, דלי קלוריות, עתירים בוויטמין C ובנוגדי חמצון וכן בסיבים תזונתיים. הצבע הלבן משייך אותם לתומכי מערכת החיסון ועל כן הם מומלצים מאד לחיזוק הגוף לקראת החורף.

הבטטה הכתומה, תומכת במערכת העיכול, עתירת סיבים תזונתיים ומסייעת באיזון רמות הסוכר בדם.

סלק אדום, שורש מרשים וססגוני, תורם להזנת הדם, מחזק את הכבד וכן את המערכת החיסונית. מתאים מאד למצבי חסר, חולשה ואנמיה וכמו יתר חבריו מומלץ כשורש מחזק בעונת הסתיו.

שעועית ירוקה – להאטה של תהליכי הזדקנות של הגוף

השעועית הירוקה היא מזון נפלא כי יש בה סיבים תזונתיים, היא עתירה במינרלים וויטמינים חשובים וכן בנוגדי חמצון. נוכחות של פלבנואידים שונים, ויטמין A, ו-C מעניקה חיזוק ועמידות בפני מחלות שונות ותהליכי הזדקנות מואצים של הגוף.

לקבלת עדכונים מאתר קליניקה על:
הטבות לטיפול | שייקים בריאים| ויטמינים

*בעת שליחת הפרטים, הנני מאשר קבלת דיוורים וחומרים פרסומים למייל

תפוז - לתחושת שובע ולהפחתת הכולסטרול

פרי עץ התפוזים מתחיל להיראות בשווקים השונים כבר במהלך הסתיו. זהו פרי קלאסי לחיזוק המערכת החיסונית בזכות תכולה רבה של ויטמין C. בנוסף לכך, יש בו עושר של סיבים תזונתיים מסיסים, מה שמקנה תחושת שובע ותורם גם להפחתה ברמות כולסטרול בגוף. לפקטין המצוי בקליפת הפרי, מיוחסים תכונות ואיכויות של ניקוי הגוף והגנה מפני הרעלת מתכות.

גויאבה – להפסקת השיעול ולהתמודדות עם קיבה רכה

כמו חברה התפוז, גם הגויאבה מצטיינת בתכולה נאה של ויטמין C לצד פקטין ומגוון של נוגדי חמצון. בפרי ניתן למצוא גם רכיבים טאנינים, מה שהופך את הגויאבה ליעילה במצבי שלשול. ברפואה המסורתית נעשה שימוש הן בפרי והן בעלים  כחומר אנטיבקטריאלי ונוגד דלקת. השימוש בעלים נעשה בצורת מרתח וניתן במצבי שיעול, דלקות גרון ושלשולים.
לעצירות דימום בחניכיים ניתן ללעוס עלי גויאבה טריים.

אפרסמון - לבריאות העיניים ולהפחחת הסיכון לסרטן מעי הגס

האפרסמון הוא פרי עמוס כל טוב ומטיב עם הגוף. יש בו תכולה נאה של סיבים תזונתיים מסיסים ובלתי מסיסים. תכונה זו תורמת לתחושת שובע, הגברת פריסטלטיקה והפחתת סיכון להתפתחות סרטן המעי הגס, זאת בנוסף לאיזון רמות סוכר וכולסטרול בדם. בנוסף, נתברך הפרי בתכולה רבה של נוגדי חמצון מגוונים ממשפחת הקרוטנואידים. 

איכויות אלו הופכות את האפרסמון לפרי עתיר בריאות, המגן מפני מצבי מחלה שונים, מטיב עם העור וכן שומר על בריאות העין, ובנוסף מפחית סיכון להתפתחות של מחלות לב וכלי דם.

רימון – לבריאות מערכת הלב וכלי הדם

פרי עץ הרימון הפוקד אותנו עם ראשית השנה, ידוע בסגולותיו הרפואיים בכל הקשור לבריאות לב וכלי דם הודות לתכולת הפוליפנולים שבו. הפרי מסייע במצבים של יתר לחץ דם וכן מעכב תהליכי חמצון וטרשת עורקים. בנוסף, מתאים למצבי שלשול בזכות תכולת הטאנינים שבו – על ידי שתיית מיץ טרי או מרתח קליפת הרימון.

יש לכם שאלה על חיזוק וטיפול של מערכת החיסון?

ד"ר עדנה רוזנטל (MD), רופאת ילדים ומשפחה ומטפלת ברפואה סינית, דיקור סיני וצמחי מרפא.
ד"ר (MD) עדנה רוזנטל
צרו קשר

חיזוק מערכת החיסון לקראת החורף

עם בוא עונת הסתיו ולפני שהחורף מגיע, צצות גם מגוון מחלות חורף שכיחות כגון כאבי גרון, צינון ואלרגיות שונות. מאידך בגופינו קיימת מערכת שנועדה להילחם בווירוסים ובחיידקים הנפוצים. מערכת החיסון, אשר מכילה מנגנון מסועף ומורכב, נלחמת בפולשים השונים ותפקידה העיקרי הוא לשמור על גופינו בריא. למעשה, ניתן לחזקה בעזרת מספר פעולות פשוטות. מאכילת שום ועד להימנעות ממצבי לחץ

8 טיפים
שיסייעו לחזק את הגוף

חשוב לשמור על ויטמין D, החיוני לתפקוד מלא וטוב של מערכת החיסון, להגנה על כלי הדם ולוויסות של רמות השומנים בדם.
רוב האוכלוסייה מתאפיינת ברמות נמוכות של ויטמין D בדם. רבים חושבים שהחשיפה לשמש מספיקה כדי לגרום לגוף לייצר את המרכיב החיוני, אך מחקרים הראו שוויטמין D נספג בדם רק לאחר 48 שעות ואף מקלחת יומית עשויה לפגום בספיגתו. בנוסף, חשיפה יעילה לשמש לצורך ייצור הוויטמין תתבצע רק במקרים בהם רוב הגוף נחשף לשמש למשך עשר דקות מלאות ללא כל שימוש במסנן קרינה במהלך זמן זה. לכן, חשוב לבצע בדיקות דם תקופתיות לבחינת רמת ויטמין D בדם. במקרים של חוסר בוויטמין קיימים טיפולים שונים וגם טיפות וכדורים שונים שיאזנו את רמתו.

שינה היא אחד התנאים החשובים ביותר לפעילות תקינה של מערכת החיסון. במקרים של חוסר שינה קיצוני, הסיכוי לחלות עולה מאד. הקפידו על שעות שינה מספיקות, בהתאם לצורכי הגוף שלכם.
כמו כן, דאגו לסביבת שינה מיטבית: כדאי לישון בחדר חשוך ולהפחית את רמת הגירויים למינימום. סלקו מחדר השינה שלכם מכשירים אלקטרוניים וסלולריים (טלוויזיה, רדיו, טלפונים). אם אינכם יכולים לעשות זאת כבו אותם לחלוטין.

כשאנחנו אוכלים יותר פחמימות, הגוף משחרר רמות גבוהות של ההורמון אינסולין אשר יוצר מצב דלקתי בגוף ומפריע לתפקוד של מערכת החיסון, זאת באמצעות פגיעה בתאי הדם הלבנים. מומלץ להימנע מכל מאכל אשר מכיל סוכר מעובד כמו לדוגמה קפה מומתק ועוגיות אשר מכילות סוכר לבן.

למרות מזג האוויר הקר, כושר נחשב כתוסף התזונה החיוני ביותר. אם אתם מבצעים פעילות גופנית המתקיימת בחללים סגורים, כמו יוגה, פילאטיס או אימון בחדר הכושר, הקפידו להתמיד בשגרה הספורטיבית גם בעונת החורף. מאידך, גם אם אתם מתאמנים בחוץ, המשיכו באימונים המתוכננים והקפידו להתלבש בהתאם.

שום, כידוע, הוא האנטיביוטיקה של הטבע. השום מסייע לתפקודן של מערכות רבות בגוף, בינהן גם לאלה אשר אמונות על ניקוי הרעלים בגופינו ודחיית הפתוגנים בו. בנוסף, קיימים בשום מרכיבים אנטי- בקטריאלים שונים שמסייעים בחיסולם של גורמי מחלות רבות. הוסיפו שן שום טרייה לתפריט שלכם. הקפידו למעוך אותה ולהמתין כעשר דקות, כך משתחרר האליצין – החומר הפעיל בשום.

הפרוביוטיקה כבר מוכרת לרובינו. למעשה, מדובר בחיידקים טובים החיים במערכת העיכול, ולהם תפקיד חשוב בהתססת ובעיכול המזון. בנוסף הם תורמים לאפקטיביות של מערכת החיסון. בין החיידקים הידידותיים החשובים במיוחד לחוסנה של המערכת החיסונית ניתן לציין את הקזאי (Casei) ואת הביפידובקטריום לקטיס (Bifidobacterium Lactis).
פרוביוטיקה יעילה, צריכה להכיל יותר משבעה ביליון חיידקים ידידותיים. כמו כן מומלץ להחליף פרוביוטיקה כל כמה חודשים. כך תגוונו את סוגי החיידקים הטובים שמעשירים את אוכלוסיית המעיים שלכם ותחזקו את יכולת ההתגוננות של הגוף מפני פתוגנים ומחלות שונות. הקפידו גם לאכול אוכל עשיר בסיבים, שכן סיבים הם המזון של חיידקים אלה.

למצב הרגשי שלכם יש השפעה על כמה לחוצים אתם וגם על הפעילות האנזימתית בגוף. כלומר אם עוברים עליכם ימים קשים או עמוסים יותר, כמו מעבר דירה, פרידה או שינוי מסגרות, כנראה שמערכת החיסון תעבוד בצורה פחות יעילה. הקפידו לנוח ולהחזיר לעצמכם כוחות אחרי ימים או תקופות אלה.

ברפואה הסינית בריאות האדם מוגדרת על ידי הסביבה הפנימית אותה יוצר הגוף. כך לדוגמה, גוף היוצר סביבה חמה, יהיה בעל מערכת חיסון חזקה יותר ואם הוא נדרש להתמודד עם מחלת חורף הוא יעבור אותה באופן קצר ואינטנסיבי. לעומתו מערכת פיזית אשר יוצרת סביבה לחה, תתמודד עם מחלות באטיות ולרוב תימשך כמה שבועות או יותר.

הטיפול ברפואה סינית משלב צמחי מרפא, דיקור סיני או גירוי אחר של אזורי דיקור (כמו חימום, או טיפול במגנטיים) וגורם לסביבה הפנימית של האדם להשתנות ובכך משפר את יכולת ההתמודדות שלו.
במונחים מדעיים, הגירוי של נקודות הדיקור גורם לפעילות אנטי דלקתית וליכולת וויסות של הדם והאנרגיה. למעשה, הגוף מקבל סוג של "הטענת מצברים" שמסייעת בירידת רמת הלחץ הפיזיולוגי והנפשי וכתוצאה מכך גם להתמודדות טובה יותר עם מחלות החורף השונות. כיום הרפואה הסינית מבוססת על יותר מ-25,000 מחקרים ומומלצת על ידי איגוד הבריאות העולמי לטיפול ביותר מ-50 מצבים בריאותיים שונים, ביניהם גם מצבים שקשורים באופן ישיר לתפקוד מערכת החיסון.

סוגי תה מומלצים לחיזוק מערכת החיסון

לפי הרפואה הטבעית, ניתן להתאים כל תה לפי מצב בריאותי

ג'ינג'ר: ידוע כמאכל מחמם ובעל תכונות של חיזוק מערכת החיסון
נענע: לפי התזונה הסינית לנענע יש תכונות שמשפיעות על הכבד
אכיניצאה: ממריצה את מערכת החיסון ויכולה במהירות להילחם בחיידקים
קינמון: אם כבר התקררתם, תה קינמון זאת הבחירה שלכם לחיזוק הגוף
סמבוק שחור: מכיל נוגדי חמצון רבים בעלי יכולות לחזק את מערכת החיסון

שתפו את המגזין עם חברים

שיתוף ב whatsapp

שתפו עם חברים

שיתוף ב whatsapp

עקבו אחרינו גם ברשת!

עקבו אחרינו גם ברשת!