fbpx


מגזין בריאות

אצלך בטלפון | פעם בחודש

גיליון מס' 12 - ספטמבר 2019

לשמור על בחגים

מגזין בריאות

גיליון מס' 12 - ספטמבר 2019

לשמור על בחגים

ארוחת חג ראש השנה מספקת לנו שלל מאכלים להם מיוחסים סגולות בריאותיות רבות.

מדוע ארוחת החג

מסתבר שלמרכיבי ראש השנה יש יותר ממשמעות סמלית. הנטורופתיה מסבירה כיצד תזונה נכונה ובריאה במהלך חג ראש השנה יכולה לתרום לבריאות שלנו. תמרים טובים ללחץ דם, רימון טוב ללב ולטרשת עורקים ומה הקשר בין אכילת דג לאוסטאופורוזיס ?

לכל תרבות ועדה יש את המאכלים האופייניים לה, שהם נגזרת של אורח חיים מסורתי. הגדרת הברכות והסימנים המעצבים את סדר חג ראש השנה, אינם נעשו באופן שרירותי ואם נתבונן היטב במזונות עליהם אנו מברכים, נגלה את הסגולות הטובות בהם.

 

אז על מה אנחנו מברכים? 
ראש השנה הינו חג מיוחד ומרגש, של בשורות טובות, התחלות חדשות וברכות לרב. לכל ברכה הנאמרת לרגל ראש השנה יש ביטוי קולינרי המסמל את משמעות המילים המברכות. מרכיבי סעודת החג מקבלים משמעות לא רק סמלית, אלא מצביעים על בחירה מכוונת של מזונות שהטבע העניק לנו.

רוצים להיות מעודכנים בכל מה שבריא לדעת?

לחצו על הכפתור
ותהיו מעודכנים בכל מה שבריא ישירות לטלפון

המזונות שאנו אוכלים בחג

דבש, תפוח, תמרים ורימון – כולם מזונות עתירי סגולה וברכה רפואית. כך נוכל ליהנות בחג גם משלל טעמים ייחודיים וגם מרכיבים מזינים.

תמרים | לתדלוק הגוף ולהזנת הנפש

תחילה מברכים על התמר בבקשה 
 "שייתמו אויבינו ושונאינו וכל מבקשי רעתנו".

התמר הוא פרי קסום, מתקתק ומבטיח. יש בו כל מה שצריך בשביל לתדלק את הגוף ולהזין את הנפש. מדובר במזון דל שומן, עתיר סיבים ובעל מדד גליקמי לא גבוה יחסית. המשמעות של זה היא שבניגוד למוצר מעובד שהוסיפו לו סוכר, התמר מעניק תחושת שובע ושומר על איזון יחסי של משק הסוכר בגוף.

בנוסף, כדאי לדעת שהפרי עתיר ברכיבים חשובים להזנת הגוף, כמו מינרלים ונוגדי חמצון ואף מסייע באיזון פרופיל השומנים. מבחינה זו הפרי משתלב היטב בתפריט המיועד לאנשים עם נטייה ללחץ דם גבוה, גם לאור העובדה שהוא עתיר באשלגן ודל בנתרן.
שילוב של שניים עד שלושה תמרים בתפריט היומי, יכול לתרום לתחושה מנחמת של שובע וחיוניות וגם לסייע במקרים של מחלות מטאבוליות, לב וכלי דם.

לוביה | לתחושת שובע ולאיזון רמות הסוכר והשומנים

הכולנו רוצים ש"ירבו זכויותינו"
ועל כן מומלץ מאד להכיר את הרוביא, הלוא היא הלוביה

בין אם בגרסה הירוקה ובין אם בגרסה היבשה, מדובר בירק תרמילי המאחסן קטנית עדינה ומלאה כל טוב.

הלוביה היא דלת שומן ועתירת סיבים תזונתיים שהם גם מסיסים במים. משמעות הדבר היא שמלבד תחושת שובע, יש לה תרומה לאיזון רמות הסוכר בדם ולהפחתת רמות השומנים.  
שעועית שחורת העין, זו הקטנית שבתרמיל הירוק, הנה מקור לחלבון צמחי איכותי שאינו דחוס מדי. לכך מצטרפים שורה של ויטמינים, בניהם ויטמיני B התורמים לאיזון מערכת העצבים וכך מביאים שקט לנפש ולא רק הזנה לגוף.

כרישה | להגנה על כלי הדם

" שיכרתו אויבינו ושונאינו וכל מבקשי רעתנו"

הכרתי, הלוא היא הכרישה – ירק ממשפחת השומיים, דל קלוריות ובעל תכונות רבות המיוחסות לשום ולבצל. כך למשל, הירק תורם לבריאות לב וכלי דם במספר מנגנונים. הוא מכיל פלבנואיד הקרוי קמפפרול , נוגד חמצון חשוב בהגנה על כלי הדם מפני נזק חמצוני.  כך, אם נכניס לתפריט היומי ירק ממשפחת השומיים, נסייע לגוף במניעת תהליכים טרשתיים בכלי הדם וכן במניעת תהליכי חמצון. היתרון של הכרישה על פני חברותיה השומיות, מתגלה בטעמה העדין, המתקתק והמפתיע.  

עלי סלק | לניקוי הגוף והרחקת פסולת מגופינו

" שיסתלקו אויבינו ושונאינו כל מבקשי רעתנו"

הסלקא הם עלי הסלק – גדולים, ירוקים ואלגנטיים. משתלבים היטב בקציצות ירק, במאפים וכן בתבשילי קטניות. מבחינה תזונתית, כל העלים הירוקים מכילים כלורופיל, ויטמינים ומינרלים חשובים כמו מגנזיום וברזל.

ישנן עדות בהן מקובל לברך על הסלקא ולאכול דווקא את השורש, שאף הוא התברך בערכים תזונתיים נפלאים, ומתאים לתמיכה במערכת החיסון וכן להזנה והנעה של הדם.  השורש מומלץ במצבי אנמיה, חולשה חיסונית וחסרים תזונתיים.
העלים טובים כחלק מתהליך ניקוי הגוף בזכות הכלורופיל ותכולת הוויטמינים והמינרלים, ניתן לשלב במיצים, בדיאטות שונות לניקוי רעלים והרחקת פסולת מהגוף.

דלעת | מטיבה עם העור ועם בריאות העיניים

" שתקרע רוע גזר דיננו, ויקראו לפניך זכיותינו"

הקרא הינה הדלעת – כתומה, דומיננטית ומרשימה. מבחינת תזונתית יש לה יתרונות רבים, הודות לסיבים, לפיגמנט ולוויטמינים שבה. הדלעת היא דלת קלוריות, כאמור יש בה תכולה גבוהה של סיבים תזונתיים ובכך היא מסייעת למערכת העיכול. היא עתירה בברזל ובוויטמינים שהם גם נוגדי חמצון כמו ויטמין E, ויטמין C  וויטמין A. כך, תומכת במערכת החיסון ומטיבה עם העור וכן עם בריאות העיניים.

ראש דג | מקור מצוין לחלבון, סידן וחומצות שומן

"שנהיה לראש ולא לזנב"

הדג הוא מזון דל שומן יחסית למזונות מהחי  ומהווה מקור מצוין לחלבון, סידן, יוד וחומצות שומן חיוניות. מומלץ במיוחד במצבים של תת פעילות בלוטת התריס, אוסטאופורוזיס, וכן במניעת מחלות לב וכלי דם.

תפוח בדבש | לניקוי הגוף ותהליך עיכול תקין

"שתתחדש עלינו שנה טובה ומתוקה"

כולנו מייחלים לשנה מתוקה, והנה המזון עליו נברך אינו ממתק או סוכרייה, אלא דווקא הדבש והתפוח. התפוח הוא פרי נפלא התומך בתהליכים של ניקוי הגוף. הוא מעודד פעילות של תהליכי עיכול, מתאים למצבים של עיכול לקוי, עצירות או שלשול וכן ירידה במשקל. התפוח טוב גם לתמיכה במערכת החיסון וכן לבריאות העור והשיער.

הדבש, חברו הטוב של התפוח, רב שימושים ברפואה העממית: צינון, שפעת, כוויות ופצעים ואף מצבים של אולקוס. הוא עתיר ברכיבים תזונתיים החיוניים לגוף, אך עדיין יש לזכור שהוא סוכר ואינו מומלץ לסוכרתיים.

רימון | לבריאות הלב וכלי הדם

"שנהיה מלאים מצות כרימון"

הרימון, פרי סמוק ונאה מבחוץ, ומזין ומפתיע מבפנים. מתאים למצבי שלשול בזכות תכולת הטאנינים שבו – על ידי שתיית מיץ טרי או מהרתחה של קליפת הרימון.
בנוסף, ידוע הרימון בסגולותיו הרפואיים בכל הקשור לבריאות לב וכלי דם הודות לתכולת הפוליפנולים שבו. הפרי מסייע במצבים של יתר לחץ דם וכן מעכב תהליכי חמצון וטרשת עורקים

מתכון לפאי תפוחים טבעוני

חומרים לתבנית פאי בקוטר 24 ס"מ:

לבצק:

כוס וחצי קמח מלא
חצי כוס שיבולת שועל
חצי כוס קמח שקדים
רבע כוס סוכר חום דמררה
חצי כוס שמן קוקוס
כף מיץ לימון טרי
קורט מלח
4 כפיות מי קרח

 

למילוי:

5 תפוחים קלופים ופרוסים דק דק
חצי כוס אגוזי מלך
חצי כוס צימוקים או חמוציות
3 כפות סוכר חום
חצי כפית קינמון


הוראות הכנה:

מכניסים למעבד מזון את כל רכיבי הבצק פרט למי הקרח ומעבדים עד לקבלת מרקם פירורי.
מוסיפים בהדרגה את מי הקרח וממשיכים לעבד עד לקבלת בצק רך.
מחלקים את הבצק לשניים –
חלק אחד מרדדים על נייר אפיה מקומח ומניחים על גבי תבנית פאי ששימנתם מראש עם מעט שמן קוקוס. הדקו היטב את הדפנות והצמידו לתבנית. פזרו את התפוחים, הצימוקים או החמוציות, סוכר חום, קינמון מעל בצק.
את החלק השני של הבצק רדדו היטב והדקו על המלית. יש לנקב את הבצק כדי לאפשר יציאת אדים. אפו בחום בינוני (160-170 מעלות) למשך כ-40 דקות.
לאחר 40 דקות הברישו את הבצק בכף סוכר חום שהומס בכף מים רותחים.
לאחר מכן יש לאפות כ- 10 דקות נוספות עד להשחמה של הפאי. מומלץ להגיש עם גלידה טבעונית או לצד סיידר תפוחים.

6 יתרונות בריאותיים של דבש, שמעולם לא ידעתם

הדבש הוא מזון טבעי המופק על ידי דבורים מצוף פרחים, בעל טעם מתוק ומרקם צמיגי. אמנם רבים משתמשים בו כתחליף טבעי לסוכר, אך זהו לא יתרונו היחיד: התרכובת הייחודית של הנוזל הזהוב מביאה לשלל שימושים מגוונים ברפואה ואפילו בקוסמטיקה.

 

הערך התזונתי של הדבש כולל ויטמינים מקבוצת B, ויטמין A, C ו-K, מינרלים כגון אשלגן, ברזל, נתרן וסידן, חלבונים, אנזימים שונים ועמילן. בנוסף, דבש מכיל כ-30 סוגי נוגדי חמצון (פלבנואידים). בזכות רכיבים תזונתיים אלה הדבש נחשב למאכל בעל סגולות רפואיות רבות:

מקל על אלרגיות

למרות שזה מעולם לא נבדק מחקרית, ידוע כי אכילת דבש תורמת להפחתת הופעת אלרגיות ולהרגעת התסמינים האלרגניים. ההשערה המסבירה את יעילותו של הדבש היא שהוא משמש כחיסון טבעי לגוף. מאחר והדבש מכיל חלקיקי אבקנים והגוף נחשף אליהם בתצורתם המוחלשת ובכמות קטנה, הסיכוי להתפתחות אלרגיה קטנה אף היא.

משקה אנרגיה טבעי

הדבש הוא סוכר טבעי ולא מעובד אך מתפרק במהירות ומגיע למחזור הדם. לכן הוא מומלץ במיוחד לפני פעילות גופנית. כפית דבש בכוס מים חמימים שוות ערך למשקה אנרגיה מינוס כמות הקלוריות העצומה, היא תעניק לגוף את האנרגיה הדרושה למשך הפעילות הגופנית.

שיפור הזיכרון

הדבש מכיל נוגד חמצון שככל הנראה משפר את הזיכרון, מצמצם את נזקי הקרינה מהסלולרי ומאט את קצב הזדקנות התאים. מחקרים הראו כי נשים שצרכו דבש באופן יומיומי שיפרו את הזיכרון לטווח הקצר שלהם לעומת קבוצת הביקורת שלא צרכה ממנו.

מרגיע שיעול

דבש הוא מרגיע שיעול טבעי ידוע, שתי כפיות דבש ירגיעו את השיעול הטורדני ביותר. מקובל לחשוב כי הטעם המתוק של הדבש מעורר את קצות העצבים אשר תורמים לשיכוך שיעול טורדני. בנוסף דבש ידוע כמסייע להבראת דלקות בדרכי הנשימה בזכות התכונות האנטי דלקתיות שלו.

משפר שנת לילה

אכילת דבש סמוך לשינה מגדילה את רמות הסוכר בדם ואת הפרשת הורמון הסרוטונין, התורם לשיפור מצב הרוח ולתחושת שמחה. את הסרוטונין הגוף הופך בסופו של דבר למלוטונין, הורמון האחראי למנגנון השינה בגוף. לכן אכילת דבש סמוך לשנת הלילה תגדיל את כמות המלוטונין בדם ושנת הלילה תשתפר.

מרפא פצעים וכוויות

לדבש יש תכונות אנטיבקטריאליות ואנטיספטיות ידועות. הוא תורם להחלמת פצעים וכוויות גם בשימוש חיצוני וגם בשימוש פנימי. גם חיידקים עמידים יחסית מושמדים בטיפול בדבש. בנוסף מטופלים שסבלו מכיבים פתוחים ברגליים סימני החלמה ברורים כאשר שילבו טיפול בדבש בכיבים.

הערה חשובה 
דבש הוא מאכל בריא ועוצמתי במיוחד עבור בני האדם, אך חשוב להקפיד לא לתת דבש לתינוקות מתחת לגיל שנה, שעלולים להיפגע מחיידק הבולטינום הנמצא בדבש. החיידק אינו פוגע במבוגרים כלל אך עשוי להיות קטלני לפעוטות.

שתפו את המגזין עם חברים

שיתוף ב whatsapp

שתפו את המגזין עם חברים

שיתוף ב whatsapp

עקבו אחרינו גם ברשת!

עקבו אחרינו גם ברשת!